Musikalske Landskap 2015

IMG_3253En særdeles vellykket konsert sammen med Ole Edvard Antonsen og band ble framført for en fullsatt Kirkelandet kirke 9. februar 2015.

Les anmeldelse i Tidens Krav (krever innlogging). Se også video fra TKTV.

Teksten fra avisens anmeldelse som den sto presentert 10. februar:

Godt hjulpet av ingen ringere enn Ole Edvard Antonsen, med band, tok de publikum med på vandring i et musikalsk landskap som strakte seg fra Svalbard via sydhavsøyer til der fantasien ville at vi skulle være. En vandring som må kunne sis å være noe av det beste korpset har levert de siste årene.

Krevende
Konserten åpnet veldig bra med «Overtyre til Lett Kavalleri» av den kroatiskfødte komponisten Frans von Suppè.

Et teknisk krevende stykke hvor korpsmusikerne skulle veie opp for alle stemmene i et symfoniorkester. Litt nølende innledning, men det jobbet seg opp til å bli både taktfast og lekent.

De fortsatte med «Chorale for band» av Franck Erickson. Et rolig stykke i sterkt kontrast til de raske tonene i åpningen.

Ole Edvard Antonsen kom inn som solist på «Man with the horn». Garantert ingen tilfeldigheter i valg av det stykket.

Det ble litt spanske rytmer, noe dirigent Kjell Seim mener kristiansunderne bør ha litt i blodet, med tanke på klippfisktiden.

Anita Rodriguez trådte fram som solist fra korpsets egne rekker, og gjorde en strålende innsats på «Gammel fäbodpsalm» av Oskar Lindberg.

Ei flott første akt, men bedre skulle det bli.

Glem terningkastene
Andre akt ble en ren oppvisning i storslått musikk. Det finnes vel egentlig ikke ord til å beskrive tonene som fylte Kirkelandet kirke.

Den musikalske landskapsvandringen tok virkelig til, og godt hjulpet av flott lyssetting ble det en storslått opplevelse.

Programmet var basert på Ole Edvard Antonsens album «Landscapes» fra 2007, som han spilte inn i Grieghallen sammen med Bergen Filharmoniske Orkester. Et album som kritikerne ga terningskast to, da de mente komponisten Antonsen på langt nær holdt samme kvalitet som musikeren Antonsen.

Publikum i Kristiansund tror jeg fnyser av den kritikken.

Solisten varter opp med sine mykeste toner og sine kraftigste “hyl” med trompeten. Korpset gir alt og danner et fantastisk bakteppe. Målet med musikken er å beskrive stemninger, og det klarer musikerne godt.

Antonsen fortalte villig om historien bak musikken. Om sangen som ble til da sønnen ville gå tur klokka fire om natta.

– Morgen for guttungen, strengt tatt sent på kveld for far, smilte han.

God lyd
Han har også latt seg inspirere av sin store, nesten ekstreme interesse for fly og av sønn nummer to som reiste seg opp for første gang. Sånt blir det musikk av i trompetistens verden, og takk for det.

I tillegg til å spille vartet både Antonsen og korpset opp med sang og joiking. Om det var vakkert? Tja, men det var sprekt, og det var morsomt. Akkurat slik Ynglingen ønsker å framstå i 2015.

For en gangs skyld er det intet vondt å si om akustikken i rommet som er kjent for å spise opp mye av det musikalske som serveres.

—–

Konserten var en del av Operafestukene i Kristiansund, der Kjell Seim var hyret inn som dirigent for Figaros bryllup. Han stilte også som en særs inspirerende gjestedirigent for Ynglingen. I tillegg er vi svært takknemlige for at Trond Gudevold (Bartolo i Figaros bryllup) og Ebba Ringmar (Kristiansund Sinfonietta) ville være med i korpset på hhv. klarinett og obo. En stor takk rettes også til øvrige støttespillere, samt til Braatthallen for bidrag til flott lys og lyd.

Foto: Kåre Frøseth.

IMG_3268